Vad är ångest?

Vi vet alla vad oro, pirr är. Kanske skall vi spela en viktig match eller ha en svår skrivning. När vi har spelat matchen försvinner oron. Är det jobbigt hemma, kompisarna mobbar eller bråkigt i klassen? Ger inte oron upp, den kan bli starkare och hålla i längre. För många som jag träffar har oron växt till rädsla och ångest. 

Ångest är inte farligt men det är otäckt och skrämmande. Det kan låta konstigt – men det är det som är meningen. Den vill göra oss uppmärksam på att något är fel. Det är inte du som ung som är fel. 

När vi har ångest är det svårt att sitta still, att koncentrera sig och att våga göra det du brukar. Mamma och pappa kanske tjatar på dig för att de inte vet om din ångest eller orkar ta hand om dig i en svår situation.

Vad kan man göra?

Tala med någon som kan lyssna, det är inte fel på dig för att du har ångest. Att ha ångest är tungt och bära själv och det finns bra människor att tala med som vill lätta bördan. Skolkuratorn, din mentor, skolsköterskan, ungdomsmottagningen. Tänk efter om det inte går att prata med mamma eller pappa.

Du kan visa dina föräldrar att du kan få hjälp hos mig. Läs mer om hur jag kan hjälpa till.

Det kan vara bra att göra andningsövningar. De jag förespråkar är enkla. Andas in och fyll bröstkorg och sedan magen och släpp bara ut luften, utan att blåsa ut den.